7 februari 2022 – Magical Pond - Reisverslag uit Kuusamo, Finland van Juanita Jean-Pierre - WaarBenJij.nu 7 februari 2022 – Magical Pond - Reisverslag uit Kuusamo, Finland van Juanita Jean-Pierre - WaarBenJij.nu

7 februari 2022 – Magical Pond

Blijf op de hoogte en volg Juanita

07 Februari 2022 | Finland, Kuusamo

Om 8 uur ging de wekker vanmorgen. We werden wakker in een kerstkaart. Besneeuwde bomen zover we konden kijken. Rustig wakker worden met een kopje koffie. Eenmaal buiten wassen we onze gezichten in de verse sneeuw en horen in de verte een roedel husky’s huilen en blaffen. Die kunnen nooit heel ver weg zijn. Misschien kunnen we vanmiddag op onderzoek uit. Eerst maar eens ontbijten.

Een heerlijk ontbijtje met allerlei Finse lekkernijen en minder lekkerenijen [e-1f60a]. Heerlijk verse brood met vleeswaren en kazen, croissantjes, een soort gebakken kaas met jam, een rijstbroodje, yoghurt met eigengemaakte granola en vers rood fruit en een smoothie van blauwe bessen, banaan en nog wat. We hebben het al-le-maal geproefd.

Na het ontbijt richting Ruka Safari om de thermokleding op te halen. Op zich is het nog niet koud, want de lucht is droog en het waait amper. Dat willen we dus wel zo houden en die thermokleding wordt niet voor niks uitgeleend. We werden geholpen door een supervriendelijke Fin (We zijn eigenlijk nog geen onvriendelijke Fin tegengekomen) die ons meteen nog advies af over hoe we ons het beste kunnen kleden. Veel laagjes als je weinig beweegt en weinig laagjes als je veel beweegt. Met de thermokleding in de plunjezak, gaan we kijken wat erin Ruka te beleven is. Voor ons niet superveel. Wat wij hebben kunnen zien hangt vooral samen met wintersport. Kopje koffie in een plaatselijk kroegje en door naar de supermarkt voor wat snaaiwerk en drinken voor in de iglo.

Terug op de Magical Pond werden we gebeld door de Husky-farm meneer die de Huskysafari van morgen verzorgt. Of we er een uurtje eerder kunnen zijn. Ja natuurlijk kunnen we dat [e-1f60a]. Hoe eerder hoe beter. Daarna hebben we een heerlijke wandeling gemaakt van ongeveer anderhalf uur. Op zoek naar de blaffers. En jawel, we hebben ze gevonden. 120 stuks op een terrein. Adembenemend. Hier zien we wat ons misschien morgen te wachten staat. Verder was het anderhalf uur lopen met knerpende sneeuw onder de winterlaarzen en met de ogen en oren vol open. De stilte is hier ook heerlijk. Als je stilstaat en goed luistert, hoor je…..NIKS. Ook fijn.

Na de wandeling even lekker lui gedaan. Boekje lezen, slaapje , rustig wakker worden en op naar het diner. We hadden besproken in het restaurantje van de Magical Pond. Er is geen uitgebreide kaart, maar wel een snaaiplankje voor twee personen en een soepje van zoete aardappel. Een wijntje erbij om het begin van de vakantie te vieren en een koffie met Vanna Tallina toe. We rollen met volle buikjes de berg weer op en af.

Alvast gepakt voor de komende twee dagen en op tijd slapen. De wekker staat op half 7, want we moeten er een uurtje eerder zijn.

• 07 Februari 2022 - 21:32

Jos:

Klinkt goed. Op naar de vrienden morgen ;)

PS als je morgen in die pracht kerstkaart ook ff op zoek gaat naar Santa.......doe m de groeten van mij